Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí (ÚSŽZ) zozbieral zoznam krajanských problém podľa jednotlivých krajín v apríli 2023. Majú slúžiť ako podklad do Akčného plánu II. Realizáciu riešení budú mať na starosti štátne inštitúcie. Čo všetko sa do Akčného plánu dostane, zverejníme, keď ÚSŽZ dokončí tento plán.
Ak vám chýbajú niektoré krajanské problémy v tomto zozname, môžete ich poslať správcovi tohto portálu a ten ich po posúdení zaradí do tohto zoznamu.
Austrália, školstvo
Navrhované riešenie
Po rokoch hľadania riešenia najprv na ministerstve školstva, univerzitách a hlavne súkromne, navrhujem vytvorenie jednoduchého systému štipendií ( Erazmus plus je komplikovaný), ktoré by udeľovala univerzita s pedagogickou fakultou pre školskú a predškolskú výchovu každoročne v spolupráci s krajanskou organizáciou v cieľovej krajine, pre stážistky po skončení bakalárskeho štúdia.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Česká republika, média
Navrhované riešenie
Opakované jednania s vedením Čs. rozhlasu ani ČT za prítomnosti zástupcov menšiny v krajine neprinieslo žiadne zmeny.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Česká republika, legislatíva (zákony) SR
Navrhované riešenie
https://www.krajan.sk/vyzvy.php#terminal
Upraviť zákon §7 ods. 7 Zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch tak, aby bolo možné platiť aj kartou. Pridať možnosť platby kartou.
Navrhovaný riešiteľ
Vláda SR a ministerstvá, Národná rada SR
Česká republika, Sociálna oblasť
Navrhované riešenie
https://www.krajan.sk/vyzvy.php#starostlivost
Dohodnúť s ČR plynulé riešenie pre poskytovanie a zabezpečenie sociálnej a zdravotnej starostlivosti pre občanov SR, ktorí sa presťahujú do ČR (typicky za svojimi deťmi).
Navrhovaný riešiteľ
Vláda SR a ministerstvá
Česká republika, kultúra
Navrhované riešenie
Neorganizovať podujatia s protislovenskými hodnotami v Slovenskom dome.
Nezobrazovať odkaz na ÚSŽZ, prezidenta SR počas podujatí, ktoré sú proti hodnotám Slovenska.
Nespájať podujatia, ktoré prezentujú prorislovenské hodnoty, so Slovenskom. Napríklad cez názov miesta, kde sa podujatie uskutočňuje (typicky Slovenský dom).
Neposkytovať dotácie na aktivity v Slovenskom dome, ak sa tam organizujú aktivity s protislovenskými hodnotami.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Česká republika, menšiny v ČR
Navrhované riešenie
Dohodnúť s českou stranou transparentný proces, ako sa vyberá zástupca slovenskej menšiny do Rady vlády pro národnostní menšiny. Aj keď slovenská menšina navrhne niekoho a je to s českou stranou dohodnuté, na poslednú chvíľu sa výber úplne zmení. Dôvod nie je známy.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine
Chorvátsko, školstvo
Navrhované riešenie
Rozširením Programu spolupráce medzi Ministerstvom vedy a vzdelávania Chorvátskej republiky a Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky tak, aby program zahŕňal možnosť požiadať o vyslanie učiteľa zo Slovenska, keď sa ukáže takáto potreba.
Navrhovaný riešiteľ
Vláda SR a ministerstvá
Írsko, problém definovaný v tomto dotazníku sa dotýka ako školstva, tak kultúry, ako aj podpory a zjednotenia komunity Slovákov žijúcich v Írsku
Navrhované riešenie
Výstavba multifunkčného kultúrno-vzdelávacieho centra, ktoré bude slúžiť nielen na uskutočnenie vzdelávacích aktivít, ktorým sa v Centre aktuálne venujeme, ale svojím priestorovým dizajnom bude spĺňať aj potreby ďalších aktuálne fungujúcich projektov (napríklad miesto na nácviky a odkladový priestor na kroje pre FS Ostroha). Hlavným cieľom tohto centra je vytvoriť ideálny priestor pre rozvoj všetkých v súčasnosti fungujúcich projektov Slovákov žijúich v Írsku, nachádzanie a realizáciu nových ideí a najmä podporu a zjednotenie komunity Slovákov v Írsku cestou vzdelávania detí a mládeže, sprostredkovania kultúrnych zážitkov a priestorov vhodných na podujatia slovenskej komunity, ako aj na prezentáciu Slovenska za jeho hranicami.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Komunita Slovákov v Írsku a to najmä svojou spätnou väzbou k plánom výstavby, preukázaním svojho záujmu o tento projekt a spoločným podieľaním sa na dlhodobej finančnej sebestačnosti centra. Účasť zastupiteľského úradu si samozrejme predstavujeme v rámci jeho kompetencií a vo formálnom vyjadrení podpory, ktoré nám uľahčí jednania potrebné k realizácii tohto projektu.
Kanada, školstvo
Navrhované riešenie
Akreditaciu Ministerstvom skolstva SR pod specialnou seciou pre slovenske skoly v zahranici
Navrhovaný riešiteľ
Vláda SR a ministerstvá
Maďarsko, školstvo
Navrhované riešenie
Pravidelne organizovat jazykove tabory a pobyty na Slovensku. Rozsírit moznosti pobytu deti.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Maďarsko, školstvo
Navrhované riešenie
Vyssiu podporu udelit na spolocné aktivity pre mladez
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Maďarsko, školstvo
Navrhované riešenie
Vysvetlit nepriaznivé dosledky (poistenie, dovolenka)
Navrhovaný riešiteľ
Vláda SR a ministerstvá
Maďarsko, školstvo
Navrhované riešenie
Pravidelne organizovat vyjazdove kurzy
Navrhovaný riešiteľ
Vláda SR a ministerstvá
Nemecko, školstvo
Navrhované riešenie
Na riesnei je potrebne diskutovat spolocne a preto navrhujem vasu osobnu ucast na dokladnej dikusii.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Nemecko, Akreditácia škôl v zahraničí a ich finančná podpora plnohodnotnej funkčnosti.
Navrhované riešenie
Legislatívna úprava školského zákona na Slovensku a aktualizácia bilaterálnych zmlúv
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá, Ministerstvo školstva musí iniciovať zmenu školského zákona a ministerstvo zahraničných vecí komunikáciu sa daným štátom pôsobnosti školy a dohľad nad školami v danom štáte (inšpekcia)
V sucastnosti je vacsina kulturnych aktivit pre Slovakov v Mnichove riadena Slovensko-nemeckym kulturnym klubom, ktory sa snazi o absolutne zachovanie "monopolu". Spolok, ktory sa prezentuje ako referencia v nasej lokalite, a ktory tu dostava vacsinu subvencii , odmieta zdielat informacie o mojich atelieroch a tiez divadelnych predstaveniach pre deti podporovanych USZZ (odmietanie zdielania informacnych mailov, zakaz vyvesenia alebo strhavanie plagatov v Gorode kde posobia, blokovanie mojich prispevkov na nadolezitejsom fcb portaly "Slovaci v Mnichove", ktory tiez vlastnia ci dikreditacia mojej osoby clenmi jej pedagogickeho zboru).
Moje akcie chcu podporit len pripade ak budu organizovane pod ich menom. Z tohto dovodu mi napriklad navrhli poziadat o spolocne opatovne subvencie na nove usporiadanie mojho predstavenia pod ich menom.
Taktiez moje know-how a koncepty su kopirovane (propagacne materialy, obsah hodin) pani zo slovenskej skoly Zvoncek.
Osobne povazujem tuto otvorenu "konkurencna naladu" za velku skodu pre slovenskych krajanov v Mnichove. Spravanie spolkov pripomina skor styl sukromnych firiem a nie verejne zdruzenia dotovane verejnymi subvenciami, ktorym ide o podporu slovenskej kultury ako takej.
Nemecko, kultúra
Navrhované riešenie
1. Vytvorenie nezavisleho portalu o akciach pre krajanov v Mnichove a udelenie prostriedkov na jeho aktivnu propagaciu. (samotne vytvorenie stranky nebude postacujuce)
Portal by mal byt riadeny "neutralnymi" organmi statnej spravy Slovenska (napriklad Konzulat SR v Mnichove)
2. Plosnejsie rozdelenie subvencii vsetkym akterom, aby sa :
- zabranilo tvoreniu monopolov
- vytvorila pestrejsia ponuka akcii, ktore by oslovila viac krajanov
- dala mensim akterom moznost na rozvoj ich potencialu (napriklad my nedisponujeme financiami na administratora spolku, ktory by mal na starosti organizovanie a propagovanie akcii)
- zabranilo cenovemu dumpingu a zbytocnemu plytvaniu verejnych zdrojov slovensko-nemeckym klubom napriklad na kurzy slovenciny za ceny nizsie ako bezne trhove ceny v Nemecku ci ceny, ktore si mozu dovolit spolky s nizsimi subvenciami.
3. Podmienit udelenie subvencii zdruzeniam, ktore disponuju verejnymi financnymi prostriedkami na komunikaciu, povinnou propagaciou kulturnych akcii inych zdruzeni bez tychto zdrojov
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Slovensky kulturny Institut v Nemecku
Processus je narocnejsi najmä pri mensie zdruzenia, ktore nedisponuju specifickym personalom na vypracovanie ziadosti.
Nemecko, legislatíva (zákony) SR
Navrhované riešenie
1. Zrusit nutnost posielania papierovych ziadosti a zaviest elektronicku podatelnu s elektronickym podpisom, co je dnes uz svetovy standard.
2. Komunikovat proceduralne nedostatky ziadosti ziadatelom a umožnit im vykonat opravu pred vyprsanim lehoty.
3. Privilegovat obsahovu kvalitu projektu pred administrativnou.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Dotácie sú priamo spojené s témou našej snahy o profesionalizáciu: Tak ako iné slovenské školy tohto typu v západnej Európe, nie je ani naša škola vedená v sieti slovenských škôl. Keďže MŠVVaŠ nevytvára pre tento typ škôl osobitné vzdelávacie plány, nereguluje ani nelicencuje ich vzdelávací program, kvalita a úroveň jednotlivých škôl sa dramaticky líši. Profesionalita ponúkaného vzdelávania závisí často aj od počtu žiakov, pre ktorých je motiváciou pre štúdium slovenského jazyka ambícia/potreba pokračovať vo vzdelávaní na Slovensku, ale aj od zloženia pedagogického zboru.
Nemecko, školstvo
Navrhované riešenie
Pri (finančnej) podpore vzdelávacích centier/škôl v krajinách západnej Európy by bolo vhodné postupovať podľa dlhodobej stratégie rozvoja centier, podobnej koncepcii Českých kultúrnych centier a siete škôl Česká škola bez hraníc. Jednotlivé vzdelávacie centrá/školy sa líšia podľa toho, či majú registráciu od Českého ministerstva školstva alebo nie. Ak sú registrované, držia sa ministerstvom stanovených tematických vzdelávacích plánov a ministerstvom stanoveného minimálneho počtu vyučovacích hodín. Takáto certifikácia a následná kategorizácia neinštitucionalizovaných vzdelávacích centier, by jednoznačne pomohla zvýšiť úroveň jednotlivých škôl a zároveň by viedla k odlíšeniu tých, ktoré ponúkajú seriózne vyučovanie. Na certifikáciu či akreditáciu neinštitucionalizovaných vzdelávacích centier by sa malo viazať aj poskytovanie finančnej podpory z ÚSŽZ, ktorá by mala mať dlhodobejšie trvanie. Oprávnenosť poskytovania tejto podpory by bolo vhodné pravidelne overovať.
Na certifikovaných/akreditovaných školách by sa mohlo konať aj komisionálne skúšanie žiakov (či už s alebo bez supervízie Ministerstva školstva SR/jednej kmeňovej školy v SR), čo by od tejto záťaže odbremenilo slovenské kmeňové školy a uľahčilo rodičom aj deťom prístup ku komisionálnemu testovaniu. Koncepcia jednej kmeňovej školy, ktorá má všetky potrebné informácie o vzdelávaní slovenských detí v slovenskom jazyku v zahraničí, dokáže sa aktívne podieľať na príprave vyučovacieho procesu a úprave rámcových vzdelávacích plánov v konkrétnej zahraničnej škole, a tiež zabezpečuje komisionálne preskúšavanie žiakov na ich škole v zahraničí tak, ako ju poznáme z českého modelu, by výrazne napomohla stabilizácii a profesionalizácii siete slovenských škôl v zahraničí. Lepší prístup ku komisionálnemu testovaniu by určite navýšil počet žiakov, ktorí by sa testovania zúčastnili, čím by sa mohlo Slovensku dariť pritiahnuť na štúdium na slovenských vysokých školách viac talentov z mladej generácie zahraničných Slovákov.
Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) deklaruje záujem na vytvorení jednotne upravených vzdelávacích štandardov, t. j. zjednotení podmienok prípravy a realizácie komisionálnych skúšok pre žiakov, ktoré si plnia povinnú školskú dochádzku mimo územia SR. V tejto súvislosti by sme chceli požiadať, aby ŠPÚ, MŠVVaŠ či ÚSŽZ takého zámery komunikovali včas, a hlavne, aby boli tieto informácie zverejnené úplne, jednoznačne a zrozumiteľne na jednom mieste. Momentálne sa treba k akýmkoľvek informáciám komplikovane prepracovať cez viacero portálov, cez tretie strany.
Zároveň očakávame, že podobne ako je to v ČR, kde o zavedení/vyvedení vzdelávacieho centra do a zo siete rozhoduje práve Ministerstvo školstva, bude aj v našom prípade akreditáciu/certifikáciu vzdelávacích centier vykonávať jedna z oprávnených inštitúcií (ŠPÚ, MŠVVaŠ či ÚSŽZ).
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Uvedomujeme si fakt, že v Mníchove máme vybudovanú vďaka nášmu klubu veľmi dobrú platformu na spoluprácu nielen medzi krajanmi medzi sebou, ale aj s organizáciami na Slovensku. Chceli by sme sa však prihovoriť a pripomenúť aj Slovákov, ktorí nemajú možnosť sa takto združiť. Pre Slovákov, ktorí nemajú možnosť navštevovať centrum podobné tomu nášmu, je takmer nemožné nájsť centralizované informácie o možnostiach učiť slovenčinu ich deti v domácom prostredí. Z rozhovorov s rodičmi vieme, že nemajú informácie o komisionálnych skúškach, ich právach a povinnostiach a informácie, ktoré získajú zo slovenských kmeňových škôl sú často neúplné alebo sa líšia. Vidíme, že rozdrobenosť a nízka dostupnosť informácií, ale aj poloprofesionalita či amaterizmus (nie je myslené hanlivo) v niektorých vzdelávacích centrách (aj keď samozrejme úctyhodná iniciatíva každého jednotlivca) sú neefektívne a neudržateľné, ak má byť cieľom zvyšovanie úrovne výučby slovenského jazyka.
Nemecko, školstvo
Navrhované riešenie
Odporúčamei, aby v niektorej z existujúcich inštitúcií (Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí alebo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR) vznikla sekcia, ktorej úlohou by bola koordinácia projektov a iniciatív a zabezpečenie zverejnenia informácií týkajúcich sa výučby slovenčiny tak, aby k nim mali všetci Slováci v zahraničí priamy prístup a mohli z nich čerpať či už ako súkromné osoby alebo ako vzdelávacie centrá či spolky.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Nemecko, školstvo
Navrhované riešenie
Vzhľadom na liberalizáciu na trhu s učebnicami a didaktickými pomôckami by bolo vhodné navrhnúť systém dlhodobého a pravidelného dodávania učebníc, učebných pomôcok, licencií a prípadne IKT do neinštitucionalizovaných vzdelávacích centier. Výška pravidelného príspevku by sa mala odvíjať od počtu žiakov.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Školský zákon však neustanovuje možnosť spájania ročníkov na druhom stupni základnej školy. Lenže práve na druhom stupni dochádza k najväčšiemu úpadku záujmu o vyučovanie slovenčiny a výraznému poklesu počtu žiakov v jednotlivých triedach. Napr. bavorský školský systém na reálnych gymnáziách je natoľko náročný, že mnohé deti sa učenia slovenského jazyka pri prestupe na 2. stupeň vzdajú.
Nemecko, školstvo
Navrhované riešenie
Pri vytváraní tried na prvom stupni sme schopní dodržať znenie školského zákona (245/2008 Z.z.) zakotvuje v § 30 ods. 2, podľa ktorého je možné organizovať vzdelávanie v základnej škole na prvom stupni aj v triede, v ktorej sú žiaci viacerých ročníkov.
Školský zákon však neustanovuje možnosť spájania ročníkov na druhom stupni základnej školy. Lenže práve na druhom stupni dochádza k najväčšiemu úpadku záujmu o vyučovanie slovenčiny a výraznému poklesu počtu žiakov v jednotlivých triedach. Napr. bavorský školský systém na reálnych gymnáziách je natoľko náročný, že mnohé deti sa učenia slovenského jazyka pri prestupe na 2. stupeň vzdajú.
Navrhovaný riešiteľ
Vláda SR a ministerstvá
Nemecko, školstvo
Navrhované riešenie
Ak by boli školy akreditované alebo certifikované, nemuseli by zástupcovia podobných organizácií váhať pri registrácii a zapojení našich vyučujúcich do projektov podporovaných EÚ.
Rovnako by sa mohla posilniť dištančná forma ďalšieho vzdelávania vyučujúcich tak, aby mohla prebiehať predovšetkým mimo ich hlavného pracovného času a ak je to iba trochu možné, tak v dištančnej forme a skôr vo forme dlhodobého a kontinuálneho, ako krátkodobého a nárazového vzdelávania. Všetci vyučujúci pôsobia v centrách ako dobrovoľníci popri ich hlavnom zamestnaní, zúčastniť sa seminára, ktorý prebieha 5 dní v čase, ktorý sa prekrýva s ich pracovnou dobou, je takmer nemožné.
Organizovanie akýchkoľvek školení pre vyučujúcich by malo byť v budúcnosti adresné. Témy vzdelávacích seminárov by sa mali kreovať v závislosti od potrieb jednotlivých vzdelávacích centier.
Momentálne sa mnoho pozícií učiteľov v slovenských inštitucionalizovaných školách so sídlom mimo územia SR obsadzuje prostredníctvom vyslaných učiteľov. Ak by mali naši vyučujúci možnosť ďalšieho, hoci aj dištančného, vzdelávania, nebolo by potrebné vysielať vyučujúcich zo Slovenska. Množstvo rodín cestuje do zahraničia za prácou jedného rodiča, obyčajne manžela. Manželky, nie raz vysokoškolsky vzdelané priamo v pedagogických odboroch, v zahraničí buď nepracujú, alebo vykonávajú zamestnania, ktoré nezodpovedajú ich vzdelaniu. Ak by sa mohli zamestnať v slovenských vzdelávacích centrách, prinieslo by to SR finančnú úsporu spojenú s vysielaním pracovníkov do zahraničia.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Napr. moderné vyučovacie metódy, ktoré sú závislé od využitia informačno-komunikačných technológií (IKT), sú pre mnohé takéto školy, vrátane tej našej, prakticky nedosiahnuteľné, a to nielen z finančných dôvodov, ale aj do značnej miery aj preto, že by takéto drahé IKT technológie (napr. interaktívne tabule, spätné projektory či počítače) mali byť inštalované a uchovávané v priestoroch, ktoré nie sú prenajímané výlučne konkrétnemu vzdelávaciemu centru, ale prepožičiavajú sa rozličným platiacim zákazníkom. Z rovnakého dôvodu nie je možné triedy ani zútulniť pre výučbu mladších žiakov, pretože v nich nie je možné zasahovať do vybavenia priestoru, ale problematické je už aj uschovávanie základných učebných pomôcok. V takýchto podmienkach je nemysliteľné začať s budovaním knižničných fondov, ktoré zohrávajú pri osvojovaní slovenského jazyka kľúčovú rolu. Podobne ako iné neinštitucionalizované školy v štátoch západnej Európy, nemá naša škola, ale ani samotný Slovensko-nemecký kultúrny klub, stále sídlo.
Nemecko, školstvo
Navrhované riešenie
Pri (finančnej) podpore vzdelávacích centier/škôl v krajinách západnej Európy by bolo vhodné postupovať podľa dlhodobej stratégie rozvoja centier, podobnej koncepcii Českých kultúrnych centier. Tie sa o svoje priestory nezriedka delia práve s licencovanými (pozri pasáž 3.3.) vzdelávacími centrami/školami či detskými klubmi (najväčší záujem o vzdelávanie v slovenskom jazyku je práve u detí nižších vekových kategórií) prípadne aj s ich knižnicami.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Spojené kráľovstvo, školstvo aj legislatíva
Navrhované riešenie
Akceptovanie vzdelavacích centier Min. školstva ako inštitúcia, ktorá má právo vydávať certifikáty (vysvedčenia), vypracovanie modelu realizácie komisionálnych skúšok, vypracovanie jednotného konceptu komisionálnych skúšok, vypracovanie podporných učebných textov pre žiakov a metodických materiálov pre učiteľov, návrh na zmenu postavenia učiteľov vo vzdelávacích centrách zo statusu„dobrovoľníka“ na status „pedagogického zamestnanca“; návrh modelu financovania činnosti vzdelávacích centier.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Spojené kráľovstvo, legislatíva (zákony) SR
Navrhované riešenie
Aby Vzdelávacie centrá boli akceptované ako inštitúcie k vykonávaniu komisionálnych skúšok. Na spôsob ako fungujú České školy bez hraníc.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Spojené kráľovstvo, školstvo
Navrhované riešenie
Aby vzdelávacie centrá boli akceptované ako inštitúcie k vykonávaniu komisionálnych skúšok. Na spôsob ako už dlhé roky fungujú České školy bez hranic.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, školstvo
Navrhované riešenie
Kvalitné zdokonaľovanie slovenských učiteľov zamerané na upevňovanie ich jazykového povedomia.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá, štátne inštitúcie v oblasti školstva vymenované v domovskej krajine a profesíjne združenia
Srbsko, kultúra
Navrhované riešenie
Potrebné sú priaznivejšie podmienky pre prácu a viacej rozlišných programov,ktoré by pozitývne utýkali na mladé generácie a usmernili im záujem ku kultúre .
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Srbsko, kultúra
Navrhované riešenie
Zväčšenie finančného fondu pre projekty.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, školstvo
Navrhované riešenie
rozšírenie počtu táborov, škôl prírode s pobytom v SR pre žiakov základných a najmä stredných škôl
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, školstvo
Navrhované riešenie
zvýšenie podpory Dolnozemských projektov
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Srbsko, školstvo
Navrhované riešenie
zabezpečenie učebníc zo SR
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, školstvo
Navrhované riešenie
navýšenie podpory pre kúpu učebných pomôcok a literatúry v SR
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Srbsko, školstvo
Navrhované riešenie
podpora rôznym školeniam, konferenciám a ukážkovým hodinám
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, školstvo
Navrhované riešenie
podpora kampane zápisu žiakov do slovenskćh tried, zabezpečenie školskćh potreieb, podpora súťažiam kvízom, poznávacím výletom doma - medzi slovenskými prostrediami
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Srbsko, média
Navrhované riešenie
podpora na vypracovaní vysielaní (finančna a školenie pre novinárov)
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Srbsko, kultúra
Navrhované riešenie
finančná podpora na zájazdy do SR pre spolky a nie pre jednotlivcov
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
V prípade vykonania reštitúcie v prospech spolku by boli rekonštruované aj ďalšie priestory budovy, ktoré využívajú všetky odbočky.
Srbsko, kultúra
Navrhované riešenie
Na začatie procesu reštitúcie potrebujeme nájsť doklad o výstavbe cirkevnej budovy (dnes budovy v ktorej sídli spolok). Na uvedenom doklade by mal byť podpis farára (vtedy to bol Karol Borovský), ako aj podpis sudcu. V somborskom archíve tento dokument absentuje. V Archíve Vojvodiny existujú cirkevné dokumenty z Pivnice. V dohľadnej dobre je potrebné zrealizovať analýzu tých dokumentov. V prípade, že aj tu budú absentovať dokumenty, výskum usmerníme na štátny archív v Maďarsku. V tom prípade budeme potrebovať aj pomoc vyšších orgánov ako aj pomoc materskej krajiny.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, média
Navrhované riešenie
Plán NVU Hlas ľudu je prešírenie činnosti pôsobenia z tlačenného media aj na online platformu a pozdejšie aj na iternet TV a lokálnu TV stanicu.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Srbsko, legislatíva (zákony) SR
Navrhované riešenie
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí môže iniciovať zmenu zákona o Slovákoch žijúcich v zahraničí v zmysle ľahšieho získavania občianstva SR. Veľvyslanectvo SR v Belehrade má ráznejšie reagovať na nacionalistické útoky na Slovákov a na nedôsledné uplatňovanie existujúcej zákonnej regulatívy v oblasti menšinovch práv. V tomto zmysle sa už niekoľkokrát schvaľovali závery aj na Stálej konferencii v organizácii ÚSŽZ, len ich treba realizovať.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, kultúra
Navrhované riešenie
Zvišit vpliv na politickych akterov slovenskeho povodu v srbsku cez NRSNM aby sa viacej venovali podpore slovenskym združeniam ktore su aktivne v danej oblasti a nie iba fiktivne a zaktiež zvišit podporu Uradu pre slovakov pre tie iste združenia a ich projekty. Taktiež osposobit alebo na nejaky sposob zabezpečit priestor pre fungovanie slovenskych združeni v slovenskych osadach v srbsku
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Srbsko, kultúra
Navrhované riešenie
Schválenie projeta zo strany ÚSŹZ a spoločná dohoda z všetkými orgánmi ktorý sa podieľali na doterajších rekonštrukčných prácach v sieni ohľadom finalnej fázy a to sú: Okres Báčská Palanka, Národnostná rada slovenskej národnostnej menšiny v Srbsku.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Švajčiarsko, kultúra
Navrhované riešenie
Máme tu niekoľko aktívnych krajanov, no zaplatiť pre nás priestory na výstavu, prednášku, koncert, detské aktivity a pod. Podpora nejakého priestoru, kde by mohli participovať viacerí na podujatiach považujem za slušné riešenie. Nateraz sa mi vidí Zurich ako mesto s najhusteším počtom Slovákov.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Švajčiarsko, legislatíva (zákony) SR
Navrhované riešenie
V súčasnosti sú tisíce Slovákov v zahraničí a v zahraničí sa im aj rodia deti. Celá administratíva pri narodeniach (a iných životných udalostiach) je sústredená v Osobitnej matrike v Bratislave, ktorá má však neuveriteľne poddimenzované personálne obsadenie z čoho potom plynú extrémne dlhé čakacie doby. Riešením by mohlo byť personálne navyšenie Osobitnej matriky alebo prenesenie kompetencií na zastupiteľské úrady prostredníctvom nejakého elektronického systému.
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Vláda SR a ministerstvá
Švajčiarsko, školstvo
Navrhované riešenie
Ideálne riešenie je legislatívna zmena, no vzhľadom na akuálnu situáciu a legislatívny proces a navrhujeme vydať nariadenie/usmernenie pre základné školy s formuláciou, riaditeľ/-ka UZNÁVA hodnotenie predmetov na vysvedčení krajiny pôsobenia v plnom rozsahu a z týchto predmetov sa nevyžadujú rozdielové skúšky. Pri rozdielnom pomenovaní jednotlivých predmetov, príp.rozdielnom systéme hodnotenia danej krajiny sa vyžaje vysvetlenie v slovenčine, ktoré nemusí byť notársky overené. Toto riešenie by bolo nápomocné nielen rodinám s deťmi s trvalým bydliskom na Slovensku žijúcim vo Švajčiarsku, ale aj krajanom žijúcim v iných krajinách.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
Švajčiarsko, kultúra
Navrhované riešenie
Máme predstavu medzirezortného prepojenia s Ministerstvom kultúry, Ministerstvom školstva a Ministerstvom zahraničných veci, nakoľko prepojenie týchto rezortov by pokrylo prepájanie Slovákov žijúcich v zahraničí a Slovákov žijúcich na Slovensku.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí
Švédsko, kultúra
Navrhované riešenie
Pomoc s financovanim nájmu, prípadne keby aj MZV s ambassadou sa spojilo
Navrhovaný riešiteľ
Zastupiteľský úrad SR v danej krajine, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá, Slovenské domy, kluby sú v rôznych častiach sveta. Švédsko nezaujímavé?
Ukrajina, legislatíva (zákony) SR
Navrhované riešenie
Z pohľadu zákona č. 580/2004 Z. z. prirovnať krajanov s (prechodným pobytom v SR) a pôvodom z krajín mimo EU a bez bilaterálnych dohôd medzi krajinou trvalého pobytu a SR k: a) poistencom štátu (ako je to v prípade študentov); b) samoplatiteľom.
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, Vláda SR a ministerstvá
USA, školstvo
Navrhované riešenie
Upraviť legislatívu
Navrhovaný riešiteľ
Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí