Obnovenie činnosti Informačného centra slovenského zahraničia

 

Miesto realizácie

Bratislava, Slovenská republika

Česká republika Česká republika (350 000 krajanov)

Dátum realizácie

od 1.6.2024 do 31.12.2024

Oblasť

Informácie

Počet účastníkov

1 500

Počet zasiahnutých

10 000

 

Popis udalosti/akcie/projektu:

Účel projektu

Obsahom projektu je zabezpečenie aspoň minimálnych nákladov, spojených s obnovením prevádzky Informačného centra slov. zahraničia v Bratislave (od 1. 9. 2024), kde pracovníci Sekretariátu SZSZ koordinujú činnosť SZSZ a poskytujú široké spektrum služieb. Toto zariadenie muselo kvôli prístupu bývalého vedenia ÚSŽZ na jeseň 2023 prerušiť činnosť. Tým prišlo aj o už nesťahovateľné staré zariadenie, preto je obsahom aj nákup nábytku, PC, tlačiarne a sťahovanie. Rovnako chceme zamestnať jedného mladého pracovníka na čiastkovú zmluvu, k dobrovoľníkom, ktorí tam pôsobia.
Koordinované boli mnohé projekty, vymenované z doplňujúcich informáciách.

Charakteristika projektu

Ide o minimum nákladov, spojených s obnovením prevádzky Informačného centra slov. zahraničia v Bratislave, kde pracovníci Sekretariátu SZSZ koordinujú činnosť SZSZ a poskytujú široké spektrum služieb. Toto zariadenie muselo kvôli prístupu bývalého vedenia ÚSŽZ na jeseň 2023 prerušiť činnosť. Tým prišlo aj o už nesťahovateľné staré zariadenie, preto je obsahom aj nákup nábytku, PC, tlačiarne a sťahovanie. Rovnako chceme zamestnať jedného mladého pracovníka na čiastkovú zmluvu, k dobrovoľníkom, ktorí tam pôsobia. Druhou možnosťou je poskytnutie priestorov v sídle ÚSŽZ, ako bolo tiež diskutované, avšak aktuálne sa od toho odstúpilo s tým, že riešením je naopak obnovenie vlastných priestorov.
Pracovníci a funkcionári SZSZ sa v tomto centre stretávali s členskou základňou, ďalšími Slovákmi, prichádzajúcimi zo zahraničia, záujemcami o krajanov z radov Bratislavčanov a návštevníkov hlavného mesta, osobitne aj so študentami, ktorým poskytovali informácie pre ich bakalárske, diplomové a dizertačné práce. Uskutočnili sa tam stretnutia výkonného výboru SZSZ, expertných skupín i časti Ekumenickej duchovnej rady SZSZ. Koordinovali sa odtiaľ projekty SZSZ, fungoval tam sekretariát, dva počítače, archivácia účtovníctva a niektorých ďalśích dokumentov a kníh, uskladnenie predmetov, napríklad obrazov pre výstavy či Cien M. R. Štefánika a pod. Ide aj o prvú kontaktnú adresu pre krajanov.


Uvedené náklady sú podstatne nižšie než bežné trhové, avšak pre SZSZ napriek tomu znamenajú problém, pritom pracovisko s troma dobrovoľníckymi odbornými pracovníkmi má kľúčovú dôležitosť. Z pracoviska sa koordinujú všetky činnosti SZSZ i v čase pandémie. Po jej prekonaní, ale sčasti i počas nej navyše krajania prichádzajú spravidla do Bratislavy a na tomto pracovisku získavajú informácie, pomáha im nadväzovať kontakty a vybavovať krajanskú agendu. Kľúčovú dôležitosť má aj pre fungovanie vzájomnej komunikácie vnútri SZSZ, ale i zo strany SZSZ s krajanskou verejnosťou a ďalšími inštitúciami, sídliacimi v Bratislave. Cieľom je udržať činnosť tohto pracoviska, ktoré funguje aj ako sekretariát SZSZ. Účelom a súčasne očakávaným prínosom naplniť jeho poslanie, ktoré spočíva v tom, že krajania prichádzajú spravidla do Bratislavy a na tomto sekretariáte získavajú informácie, pomáha im nadväzovať kontakty a vybavovať krajanskú agendu. Kľúčovú dôležitosť má aj pre fungovanie vzájomnej komunikácie vnútri SZSZ, ale i zo strany SZSZ s krajanskou verejnosťou a ďalšími inštitúciami, sídliacimi v Bratislave. Uskutočňujú sa tam konkrétne aj menšie workshopy pracovných komisií, koordinačné porady, školenia (napríklad i sa tam uskutočnili aj výkonné výbory SZSZ, koordinačné stretnutia Ekumenickej duchovnej rady, Rady pre legislatívu SZSZ, porady k Jánošík Ondráš Folk festu a iné). Toto informačné a kultúrne centrum funguje kontinuálne po celý rok. Realizačnými výstupmi sú správy o koordinačných činnostiach, poskynutých službách. Na základe explicitného rozhodnutia Výkonného výboru SZSZ žiadame aspoň o malú podporu jedného pracovníka v tejto inštitúcii, aby boli zabezpečené činnosti, ktoré nie je možné realizovať dlhodobo a spoľahlivo na čisto dobrovoľníckej báze. Vyžiadané doplňujúce údaje: Po odchode Ingrid Slaninkovej zostali na sekreratiáte dvaja pracovníci: Vieda D. Tapalagová a S. Bajaník, v roku 2024 ich doplní J. Kulik. (Dvaja z troch krajanov sú dolnozemskí krajania). Úradné hodiny sú 10:00-1200 a 14:00-16:00, ako bolo zverejnené na FB a webe. Návštevnosť 2022 bola 1200 ľudí.

Očakávaný prínos projektu

Súčasný stav ohrozuje samotné fungovanie žiadateľa.

 
Symbol

Žiadosť na ÚSŽZ o podporu tohoto projektu

Požadovaná suma Schválená suma Efektivita na účastníka Efektivita na zasiahnutého Príspevok na krajana
7 400 € 0 € 4,93 € 0,74 € -

Žiadosť číslo 0707/CZ/2024 (R): Neschválená

Dôvod zamietnutia: projekt nezískal dostatočné bodové ohodnotenie

Požadované položky: Platby za odborné služby - grafické práce, predtlačová príprava a tlač (BV):800.00; Dlhodobý prenájom priestorov vrátane potrebného poistenia (BV):1400.00; Doprava (BV):1200.00; Nákup nábytku a zariadenia (BV):2400.00; Nákup technického vybavenia (BV):1600.00

Symbol

Aktuálne prebiehajúce krajanské aktivity a projekty v krajine Česká republika z oblasti Občianska angažovanosť


Copyright © 2021 - 2024. Všetky práva vyhradené.
Záujem o pravidelný krajanský newsletter zasielajte na probstandrej@gmail.com